22.01.2021

Роз’яснення щодо земельної реформи від Офісу Президента України

ЗЕМЕЛЬНА РЕФОРМА — стратегічно важливий шлях економічного розвитку України.

Україна недовикористовує один з своїх найпотужніших активів – землю. Мораторій, котрий існував десятиліттями сформував тіньовій ринок, низьку продуктивність фермерства, розкрадання землі через схеми, корупцію на ринку землі та зубожілі села.

Завдання земельної реформи – упорядкувати ринок землі, унеможливити корупційні схеми у земельних відносинах, зробити відносини у сфері землеустрою — зрозумілими й прозорими, і головне – дати поштовх українській економіці.

ЗАВДАННЯ РЕФОРМИ

• Децентралізація — держані землі переходять у повноцінне розпорядження громад;

• Дерегуляція землеустрою — спрощення та поліпшення процедур у сфері земельних відносин;

• Впровадження переважного права — у орендаря з’явиться переважне право на придбання земельних ділянок;

• Просторове планування — комплексне планування територій громад та створення умов для інвестицій; • Прозорість системи — забезпечення публічності та відкритості інформації про землю та ресурси;

• Електронні земельні торги — чесний та відкритий спосіб торгів на аукціонах;

• Подолання корупції та земельного рейдерства.Частина цих завдань вже почала виконуватися, зокрема відповідно до деяких нормативно-правових актів:

• «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» (набрання чинності 01.07.2021 р.) – відміняє мораторій на розпорядження землями приватної власності та встановлює вимоги до покупців земель.

• «Про Національну інфраструктуру геопросторових даних» (набрав чинності) – встановлює правила оприлюднення та відкритості даних про землю та ресурси.

• «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» (набрання чинності 24.07.2021 р.) – впроваджує комплексне просторове планування територій громад та публічність планів використання земель.

• «Про внесення змін до Закону України “Про державну підтримку сільського господарства України” та інших законів Україні щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції» (набрав чинності) – створює прозору систему державної підтримки та зменшує тіньовий ринок.Втім, низка законів іще потребує ухвалення. Серед них такі законопроєкти:

• законопроєкт № 2194, без якого земреформу неможливо реалізувати. Документ удосконалює систему управління та дерегуляції у сфері земельних відносин. Він передбачає передачу державних сільгоспземель у комунальну власність, а функцій контролю в земельній сфері — місцевим органам влади. Водночас проєкт № 2194 спрямований на дерегуляцію землеустрою та усунення корупційних ризиків у земельній сфері;

• законопроєкт № 2195 про земельні електронні аукціони. Він удосконалює процедуру проведення електронних земельних торгів, щоб зробити їх відкритими та доступними для всіх. Земельні ділянки державної та комунальної власності передаватимуться в оренду виключно через публічні конкурентні торги;

• законопроєкт № 3205-2 про Фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві. Цей документ покликаний підтримати малі та середні суб’єкти підприємництва в отриманні дешевих кредитів;

• законопроєкт № 3012-2 щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю). Створює умови для приватизації неефективних державних сільськогосподарських підприємств і забезпечує селян правами на земельні ділянки.

Ключові твердження:

– Земельна реформа – це одна з ключових реформ країни, ефект від якої відчує кожен громадянин, єдиний невикористаний потужний драйвер економіки.

– Земельна реформа на цьому етапі не передбачає відкриття ринку для державних та комунальних земель, допуску юридичних осіб та іноземців- Земельна реформа – це впорядкування ринку землі

– Ринок землі запустить економіку. Завдяки реформі Україна зможе стабільно щороку додавати майже по одному відсотку до темпів свого економічного зростання

– Частка агросектору у ВВП України складає близько 10 % (частка сільського господарства у ВВП України становить 8,9%, або майже 360 мільярдів гривень. До прикладу, в Німеччині та Франції, на сільське господарство припадає всього 1-2% ВВП.) Для росту ВВП, економіки та добробуту для кожного українця в Україні має повноцінно запрацювати ринок землі

– Земля – це хороший інвестиційний об’єкт (актив) для міських жителів середнього класу

– Відкриття ринку землі – це можливість підвищити добробут селян та сформувати середній клас на селі і зменшити трудову міграцію

– Ринок землі – це задоволення базового права українців – розпоряджатися своїм майном (так само як квартирою, машиною чи телефоном)

– Вільний ринок землі залучить іноземні інвестиції (потрібно використовувати обережно, щоб не підсилити міф про те, що землі будуть скуплені іноземцями)

– Мораторій створює тіньову економіку, яка збагачує великі агрохолдинги та окремих осіб. Але програють всі українці. Мораторій – джерело корупції та бідності. Змушує гравців ринку шукати шляхи його обходу, що спричинює використання недосконалих юридичних конструкцій, рейдерство, боротьбу за землю

– Тіньовий ринок купівлі-продажу землі існував завжди (через емфітевзис на 200 років, довгострокові договори оренди тощо). Це наносить збитки звичайним власникам землі- Прозоре використання земель – отримання податків – збільшення коштів у місцевих та державному бюджеті. А податки – це побудова доріг, садочків, збільшення видатків на охорону здоров’я тощо. Бюджет наповнюватиметься за рахунок зменшення можливостей для корупції, ефективного розпорядження державними землями та зростанню продуктивності в агросекторі.

– Державна та комунальна земля заборонені до продажу, згідно прийнятого закону- Українці в містах купуватимуть не імпортні, а українські яблука, свинину, сири, органічні продукти та ін, оскільки ринок землі призведе до розвитку тваринництва, садівництва та ін.

– Ринок землі сприятиме розвитку переробки та виробництву продукції з вищою доданою вартістю

– Земля буде використовуватись більш продуктивно, оскільки фермери без остраху вкладатимуть кошти у власну землю (закуплятимуть техніку, інвестуватимуть в розробку і покращення земель, використовуватимуть нові технології)

– Земельна реформа – це можливість вільно розпоряджатись своєю власністю і законно отримувати справедливу (а не найнижчу в Європі) платню за свою землю

– Реалізація земельної реформи в Україні неможлива без належної децентралізації та передачі земельних повноважень на місця- Право селян вільно розпоряджатися земельним майном та перехід земель у власність громад — запорука збільшення доходів мешканців та покращення інфраструктури сіл

– Вартість землі постійно зростатиме, тому с/г земля у власності – це дуже хороший актив

– Вартість оренди землі при вільному ринку збільшиться. Власники землі будуть заробляти значно більше

– Стати фермером, господарювати на своїй землі самостійно буде вигідно

– Земельна реформа зменшує можливості рейдерства землі

– Земельна реформа дасть ресурси, які можна буде інвестувати в розвиток – зрошення, нові технології, – і бути більш ефективним на своїй землі

– Податки буде отримувати громада, а це можливість розвивати своє ОТГ (школи, садочки, дороги і тп)

– Податки від продажу та оренди землі в громадах — це кошти на пенсії та зарплати бюджетникам

– Земля стане активом:

Землю можна заставляти для отримання дешевих кредитів;

Землю можна використовувати для збереження та примноження власних коштів (типу як депозит), адже ціна землі постійно зростатиме;

Можна офіційно розпоряджатися землею: здавати – подарувати – передати у спадок;

Можна буде обмінюватися паями легально;

Вигідно оформити оренду легально і кошти отримувати на картку грошима, а не бартером.